Soft készségek
Miért érdemes hangsúlyt fektetni a soft készségekre az álláspályázás során?
Az amerikai HR-szakzsargonból származó „soft” készség kifejezést nem tudjuk értelmesen egy-két szóban lefordítani, valószínűleg ezért terjedt el angol nyelven. Több dolgot is magában foglal, mint például képességeket, készségeket (viselkedésformákat), hozzáállást és személyiségbeli tulajdonságokat. Ez alapján még nem biztos, hogy tudja, mit is jelent. Ha azonban azt mondom, idézzen fel az álláspályázati kiírásaiban szereplő elvárások közül olyanokat, mint például „csapatban és önállóan is képes hatékonyan dolgozni”, „kiváló kommunikációs készség”, „optimista hozzáállás”, „kedves, barátságos személyiség” máris nagy lépést tett a megértés felé.
Az álláskiírásokban és az interjúk során alapvetően két szempontból vizsgálják a jelöltek kompetenciáit: soft és hard skillek. Ez utóbbi sem kizárólag készség, hanem lényegében szaktudás, azaz azoknak az ismereteknek az összessége, amelyekkel a jelölt rendelkezik. Illetve, hogyan alkalmazza a munkája során, azaz hogyan dolgozik. Ez a két terület mára már szinte teljesen azonos hangsúllyal szerepel a kiválasztási folyamatokban. Összefoglalóan a soft és hard készségeket kompetenciáknak nevezzük.
Míg a szakmai tudás és tapasztalat pontosan értelmezhető, addig a soft készségeket sokan sokkal szubjektívebbeknek gondolják. Éppen ezért kevesebb figyelmet is szánnak rá az álláskeresés folyamatában. Ez hiba. Hiszen nemcsak a munkáltató, hanem a munkavállaló számára is éppen olyan fontos, hogy ezekben is összhangra találjanak a hosszú távú sikeres együttműködésért.
Tehát ismerkedjünk meg alaposabban a soft készségekkel. A kifejezés elterjedtsége miatt én is soft készség elnevezést használom a továbbiakban, azonban ne felejtsük el hozzágondolni, hogy ez képességeket, viselkedésformákat, hozzáállást és tulajdonságokat is jelenthet.
Mik is pontosan a soft készségek?
Az egyik fő soft készség, amelyet szinte kivétel nélkül mindenhol elvárnak, az a jó kommunikációs készség. Érthető is, hiszen ez a készsége segíti önt bármely munkahelyen a megfelelő kapcsolatot kiépíteni és fenntartani a munkatársaival, az ügyfelekkel vagy bárki mással. A kommunikáció egy alapkészség, amelyre egy sor más készség épül.
Van, aki szeret problémákat megoldani, felmérni az igényeket és megoldási alternatívákat keresni rájuk. Van, aki sokkal inkább azt figyeli, hogy hol és hogyan támogathatja munkatársait. Van, aki szeret előadni és nagyobb közönség előtt beszélni. Vannak, akik jól kezelik a konfliktusokat. Mindezek magas szintű megléte nem lehetséges jó kommunikációs készség nélkül.
További gyakran emlegetett soft készségek: pontosság, kreativitás, kezdeményezőkészség, szervezőkészség, kitartás, empátia, önfegyelem.
Miért fontos hangsúlyt fektetni a soft készségekre?
Hogy valaki ki el tud-e készíteni egy eredménykimutatást, az egészen pontosan felmérhető. Hogy mennyire jól tudja kezelni a számítógépes alkalmazásokat és mobil applikációkat, szintén egyértelműen megállapítható. Viszont az, hogy valaki jó vezető-e, már nem ennyire egyértelműen meghatározható. Függ attól, hogy milyen emberismerő, hogyan tud motiváló környezetet kialakítani és inspirálni, hogyan kezeli a konfliktusokat.
Gondoljon bele: a példaképként szolgáló híres vezetők nem „csak” a teljesítményük miatt emelkednek ki a nagy tömegből. Eredményeik természetesen sokat számítanak. Azonban ez nem lenne elég a kiválóságukhoz, hiszen rengeteg jól teljesítő szakember van. Amiért viszont szeretnek velük lenni és követik őket, az az, ahogyan mindezt teszik, ahogyan viszonyulnak másokhoz és a környezetükhöz.
Vagyis a mód, ahogyan elvégzi a munkáját és ahogyan másokhoz viszonyul, alapvető a munkahelyen is. A soft készségei, beosztástól függetlenül, nagyban meghatározzák az önről alkotott képet a munkahelyén. A soft készségek egy embert, egy csoportot, akár egy egész vállalatot is kiemelkedően sikeressé tehetnek.
És van még egy fontos jellemző, amiért érdemes nagyobb figyelmet fordítani rájuk. A hard készségek, mint például a technikai tudás, egy bizonyos idő elteltével elavulttá válhatnak. Aminek a tudása 5–10 évvel ezelőtt még piacképessé tett bennünket (Office-alkalmazások ismerete) az mára már alapelvárás. Ugyanakkor annak a képességnek a fontossága, hogy valaki folyamatosan fejleszti a tudását, és nyitott az újra, sosem fog elavulni.
Milyen soft készségekre van szüksége, mikor új munkahelyre pályázik?
Amikor a HR-szakemberek a megfelelő munkatársakat keresik, akkor nemcsak a szakmai tudást térképezik fel, hanem a soft készségeket is. Ezért fontos önnek pályázóként a kiírásokban azokat az elvárásokat is meglátni, amelyek az elvárt soft készségekre mutatnak rá. Így ki tudja majd hangsúlyozni a saját erősségeit az elvárt területeken.
Az önéletrajzában…
A szakmai tudása és eddig elért tapasztalatai mellett figyeljen arra, hogy a soft készségei is jól láthatóak legyenek. Figyeljen arra, hogy ne csak felsorolja azokat, amelyeket elvárnak. Hiszen azt mindenki odaírhatja például, hogy jó elemzőkészsége van, vagy hogy kreatív. Javaslom, hogy szedje pontokba a legerősebbeket, és írja le azt is, hogy hogyan használta eddigi munkája során, és milyen eredményeket ért el velük.
A motivációs levelében…
A motivációs levél alapvetően a motivációnkról szól, arról, hogy miért pályázzuk meg az adott állást. Mindemellett kihasználhatjuk a motivációs levél adta lehetőséget arra is, hogy egy-két soft készségünket is bemutassuk. Például, a közvetlen, barátságos, mégis professzionális fogalmazási készségünket.
Az állásinterjún…
Gondolkodjon el azon, hogy mely készségeit emelné ki az állásinterjún. Készüljön történetekkel, amelyben bemutatja, hogy ezek a soft készségek milyen szempontból segítették önt eddigi karrierje során. Mutassa be, mit ért el és hogyan, milyen soft készségekkel.
Ne feledje: amikor egy új munkahelyre pályázik, minden megnyilvánulása elárul önről valamit. Például az e-mailek, a telefonos egyeztetések, a személyes interjúk, a videobeszélgetések, mind jó forrásai annak, hogy következtetéseket vonjanak le soft készségeiről. Ha előre felkészül a személyes interjúra, tájékozódik a vállalatról és a megpályázott munkakörről, kérdéseket tesz fel, ezek máris mind a kommunikációs és kezdeményező készségéről mutatnak képet.
A legfontosabb soft készségek listája, amelyekre a munkahelyváltás során szüksége lehet
Magához a sikeres állástaláláshoz is szükség van soft készségekre. Ahhoz, hogy minél tudatosabban fel tudjon készülni a vágyott állás megszerzésére, ajánlom az alábbi készségek elsajátítását vagy megerősítését.
Kommunikációs készség
Szinte mindenhol alapelvárás, hogy hitelesen adja elő magát és megértse a mások mondanivalóját. Ezt érthető, világos beszéddel, figyelmes hallgatással, kérdések feltételével, nem verbális kommunikációval (pl. mimika, testbeszéd) érheti el.
A kommunikációs készségek körébe tartozik a prezentációs készség és az írásos önkifejezés is. Ez utóbbit felmérhetik az önéletrajza és motivációs levele alapján. Prezentációs készségét pedig – ha releváns a munkakör szempontjából – értékelőközponton tesztelhetik.
Kapcsolatépítési készség
Ahogyan a nevében is benne van, a kapcsolatépítés egyszerűen a kapcsolatainak a kialakítása és ápolása. Ami nem azt jelenti, hogy minden eseményen, minden találkozón ott kell lennie. Sokkal inkább minőségi jelenlétről és információcseréről szól. Mindig kétoldalú, és mindig kölcsönös bizalmon alapul. Ez pedig mindenkinek működik, nemde? Ha nehézségei vannak a kapcsolatépítéssel, ajánlom önnek A kapcsolatépítés 4 mítosza c. cikkemet.
Állásinterjúkészség
Ha már többször behívták állásinterjúra, de mégsem ön kapta meg az állást, akkor nem kizárt, hogy az állásinterjú-technikájával és készségeivel van gond. A jó hírem, hogy az állásinterjúzás gyakorlással fejleszthető. Azt szokták javasolni az álláskeresőknek, hogy gyakoroljanak családtaggal, ismerőssel, de ez nem visz igazán előre. Az állásinterjú-technika gyakorlása szakemberrel igazán hatékony, aki egészen pontosan tudja, hogy mit figyelnek a kiválasztást végzők, és szakmai szemmel tud visszajelzéseket adni.
(Bér)tárgyalási készség
A (bér)tárgyalási készség olyan készség, amellyel mindannyian rendelkezünk kisebb-nagyobb mértékben. Részét képezi, hogy asszertíven kifejezzük a saját álláspontunkat, ugyanakkor nyitottan, figyelmesen képesek legyünk meghallgatni a cég ajánlatát. A jó fizetésért történő alkufolyamat során nehéz lesz elérni a célunkat, ha nem tudjuk, hogyan érveljünk az erősségeink mellett. A bértárgyalási készségfejlesztés egyéni konzultáció során megmutatom, hogyan lehet erre profi módon felkészülni. Összeállítjuk a bértárgyalási stratégiáját, és addig gyakoroljuk a helyzetet, amíg megérti, mit és hogyan érdemes csinálni, miközben magabiztossá válik.
Ha hasznosnak találta a cikket, mentse el az oldalt a könyvjelzők közé, és térjen vissza máskor is.
Hogyan írjon az önéletrajzában arról, hogy a Covid miatt bocsájtották el?
Legjobb cégek
Ingyenes önéletrajz készítők
Fizetések
Soft készségek
Milyen a tökéletes önéletrajz?
Rés (lyuk) az önéletrajzban
Állásváltoztatás elhibázásának 5 módja
KRÁNITZ ÉVA, MBA
Vezetőfejlesztéssel és karrierváltás tanácsadással foglalkozom. Vezetői karrierje építésével, munkahely- és karrierváltással kapcsolatos témákban fordulhat hozzám.
Amiben számíthat rám:
vezetői karrierje építésének minden tekintetében: www.vezetofejlesztes.hu
professzionális és versenyképes álláspályázati anyag összeállításában: szakmaioneletrajz.hu
állásinterjúra, értékelő központra vagy bértárgyalásra való felkészülésben: allasinterjutechnika.hu
ha váltani szeretne, megtalálja az új munkahelyet, vagy karrierirányt: karriervaltas.hu, és megtegye azokat a lépéseket, amelyekkel eléri a céljait.